Tryghedsvagter skal bidrage til mere ro og orden i byerne
Ballerup Kommune har sendt de første tryghedsvagter på gaden. De skal være med til at opretholde ro og orden i det offentlige rum, særligt i aften- og nattetimerne.
Når du bevæger dig rundt i Ballerup Kommune, kan du nu møde personer med påskriften “tryghedsvagt” på jakken. Ballerup Kommune har nemlig sendt de første tryghedsvagter på gaden. Vagterne skal være med til at opretholde ro og orden i det offentlige rum, særligt i aften- og nattetimerne.
– Ligesom andre kommuner oplever vi af og til støjende og utryghedsskabende adfærd i dele af vores kommune. Selvom det først og fremmest er politiets opgave at skabe tryghed og orden, ser vi et pres på politiets ressourcer. Med de nye kommunalt ansatte tryghedsvagter får vi flere værktøjer til rådighed, da de har andre beføjelser end vores almindelige kommunale vagter. Foruden tryghedsvagter har vi også styrket vores kriminalitetsforebyggende arbejde med SSP samt forbedret den pædagogiske og sociale indsats på tværs af kommunen, siger borgmester Jesper Würtzen (S).
Modsat de almindelige kommunale vagter, der kun må patruljere ved kommunale ejendomme, må tryghedsvagterne patruljere på alle offentligt tilgængelige steder. Det kan for eksempel være gågader, stisystemer, åbne pladser, parker og lignende.
– At kunne færdes trygt i det offentlige rum er afgørende for den enkelte borger. Med tryghedsvagterne ønsker vi i kommunalbestyrelsen at støtte politiets arbejde og øge borgernes oplevelse af tryghed. Vagterne kan reagere, hvis de ser noget mistænkeligt eller oplever persongrupper, der virker utryghedsskabende eller er til gene for andre. De kan tage kontakt til disse grupper og indgå i en dialog med henblik på at finde en løsning, fortæller Jesper Würtzen og tilføjer:
– Tryghedsvagterne skal ikke erstatte politiets arbejde. Formålet med tryghedsvagterne er at hjælpe politiet med at opretholde ro og orden. Vagterne vil derfor kunne tilkalde politiet på et særligt nummer, hvis en henstilling ikke efterkommes, eller hvis de observerer synligt strafbare handlinger, siger Jesper Würtzen.
Politi: Godt samarbejde med Ballerup Kommune
Ballerup er den første kommune i politikredsen Københavns Vestegns Politi, der sender tryghedsvagter på gaden, og hos politiet ser de frem til samarbejdet med de kommunale tryghedsvagter.
– Vi har allerede et godt samarbejde med Ballerup Kommune og hilser den nye mulighed for at etablere lokale tryghedsvagter velkommen. Med tryghedsvagter ude i offentlige områder får vi nye samarbejdspartnere, som kan være ekstra øjne og ører på udvalgte steder. På den måde vil både vi og tryghedsvagterne arbejde sammen om et fælles mål: tryghed i lokalområdet, siger politidirektør Kim Christiansen fra Københavns Vestegns Politi.
Samarbejdet med Københavns Vestegns Politi betyder blandt andet, at lokalpolitiet, tryghedsvagter samt kommunens SSP’ere løbende vil drøfte og aftale steder, hvor det kan være ekstra givtigt at være synlige.
Tryghedsvagterne er foreløbig en forsøgsordning frem til sommeren 2026, og den er gjort mulig, efter at et bredt flertal i Folketinget sidste år vedtog en ændring af loven om vagtvirksomhed.
I Ballerup Kommune har Kommunalbestyrelsen afsat 1,5 millioner kroner om året til tryghedsvagterne.
Sådan kan du bruge tryghedsvagterne
- Ser du tryghedsvagterne i bybilledet, er du mere end velkommen til at henvende dig til dem. De tager gerne mod informationer, hvis du har oplevet eller set noget, du mener, kunne være relevant for dem at vide.
- Du kan alle ugens dage ringe til Ballerup Kommunes vagtkorps på tlf. 4477 3434.
- Husk, hvis der er tale om en akut hændelse – eksempelvis en ulykke, et igangværende indbrud, vold og lignende – skal du altid ringe til alarmcentralen på 112. Du kan også ringe til politiets døgnbemandede servicenummer 114, hvis anmeldelsen ikke haster eller er akut.
Kommentarer